מצפה הכוכבים ברקת - קוד מצפה רשמי Bareket observatory IAU B35

כיצד לצפות בסופרנובה בחלל - מהבית

לאלו שברשותם משקפת או טלסקופ צפויה הפתעה מרתקת בשמי הלילה.

 תוכלו להתבונן אל עבר פיצוץ קוסמי בחלל, המרוחק כ-21 מיליון שנות אור מכדור הארץ!
הסופרנובה ממוקמת בגלקסיה M101 (ראו פרטים מטה) צפויה להגיע לבהירותה הנראית המירבית בתחילת חודש ספטמבר 2011.

 

מומלץ : גרסא מיוחדת של המאמר - לילדים (קובץ PDF להורדה)


מתחילת חודש ספטמבר, תהיה לנו הזדמנות לחזות בתופעה אותה הקדמונים פירשו בתור כוכב "חדש" - כוכב המופיע לפתע, במקום בו כביכול לא היה כוכב קודם לכן. היום אנחנו יודעים שתופעה זו הינה למעשה כוכב ש'התפוצץ' המכונה בשם סופרנובה (סופר-נובה). סביר להניח שיהיה עליכם להשתמש במשקפת גדולה או טלסקופ כדי לראות את הסופרנובה.

הסופרנובה נמצאת בקו הראייה בסמוך לעגלה הגדולה, שהינה קבוצת כוכבים מוכרת בשמיים שלנו, מומלץ להיעזר בפלניספרה-מפת כוכבים סובבת בכדי למצוא את קבוצות הכוכבים. לחצו על הקישור להורדת המפה.
בשלב זה של השנה, העגלה הגדולה נמצאת בכיוון מערב בשעות שלאחר שקיעת החמה. אל תמתינו יותר מדי אל תוך הלילה, שכן אז כוכבי הקבוצה ישקעו מתחת לאופק המערבי.
העגלה הגדולה מורכבת משבעה כוכבים בהירים למדי, היוצרים דפוס המזכיר עגלה. אותה הקבוצה מכונה גם לעיתים בשם ה"דובה הגדולה". ראו הוראות למציאת הסופרנובה - בהמשך המאמר.

* החל מתאריך 05.09.2011 נעדכן את אתר המצפה עם תמונות אחרונות של הסופרנובה מטלסקופ האינטרנט הישראלי.
רעננו את הדף בכדי לצפות בתמונות החדשות. היכנסו לגלריית התמונות העדכניות של הסופרנובה  (תלוי מזג אוויר וזמינות בלו"ז הטלסקופ)


 


מהי סופרנובה?



משמעות השם - המקור הינו מלטינית, Nova פירושו חדש. לעיתים כוכב מסיים את חייו בפיצוץ המכונה בשם סופרנובה.
ככלל סופרנובה מתרחשת כאשר כוכב (שמש) מאסיבי מתפוצץ מכיוון שהלחץ הפועל עליו כלפי חוץ כתוצאה מהיתוך גרעיני - קטן מכוח המשיכה האדיר שלו עצמו.
הכוכב קורס כלפי פנים אל עבר הליבה, בעוד הטמפרטורה והלחץ גדלים מאוד. לאחר מכן הכוכב מעיף את החומר בתהליך דרמטי מאוד לכל עבר, וגורם לו להתפשט אל עבר מרחבי החלל. בתהליך הסופרנובה בהירות הכוכב גדלה עד מאוד, פי מיליון ויותר!
אם המסה של הכוכב גדולה דיה - בליבה יווצר כוכב נויטרונים ולעיתים אפילו חור שחור.

יש שני סוגים עיקריים של סופרנובות -
1. סופרנובות בהן כוכב מסוג ננס לבן הגיע למסה קריטית (כ-1.44 מסות שמש), לאחר שספח חומר רב מכוכב שכן. או אז הננס הלבן 'מתפוצץ' לכל עבר
2. סופרנובות בהן ליבה של כוכב מאסיבי מאוד קורסת כלפי פנים, והמעטפת שלו מתפזרת לצדדים בפיצוץ אדיר

סופרנובה הינה שלב במחזור החיים של חלק מהכוכבים.
השמש שלנו ככל הנראה לא תהפוך לסופרנובה, אלא תשיל את מעטה החיצוני ותיהפך בסוף לערפילית פלנטארית. זאת מכיוון שהמסה של השמש שלנו (גבול צ'נדראסקאר) קטנה מכדי לגרום לתופעות הנ"ל.


 


כיצד ניתן לצפות בסופרנובה בגלקסיית M101?

 

להלן מפה המתארת כיצד ניתן למצוא את הסופרנובה בגלקסיית M101, באמצעות העגלה הגדולה כמדריך. הסופרנובה מכונה בשם SN 2011fe והיא מסוג Ia, פיצוץ אדיר מימדים של כוכב מסוג ננס לבן.
לתשומת לבכם: בכדי לצפות בגרמי השמיים יש צורך לצפות ממקום ללא זיהום אור. נסו לצאת מטווח אורות העיר למקום עם שמיים חשוכים (וקרקע מוארת).


m101_3 תמונה : מפת כוכבים למציאת הסופרנובה בגלקסיית M101. ראו גם דף עם הוראות מפורטות למציאת הגלקסייה
לבעלי הטלסקופים הממוחשבים - ניתן להקליד 'M101' בשלט, או להזין את הקואורדינטות הבאות :
Right ascension 14h 03m 05.8s, Declination +54° 16′ 25″.


 

 

 

כיצד נראית הסופרנובה דרך טלסקופ?

 


מרחק הסופרנובה מכדור הארץ כ-21 מליון שנות אור, זוהי החצר האחורית שלנו במונחים אסטרונומיים!
הסופרנובה בגלקסיית M101 צפוייה להיות הבהירה ביותר מסוגה ב 30 השנים האחרונות.
הסופרנובה תיראה כנקודה בהירה ('כוכב') בשולי הגלקסייה. בכדי לצפות בה באופן אופטימאלי יש צורך במשקפת גדולה או טלסקופ, בעלי קוטר של 60מ"מ לפחות.

בהירות האובייקט צפויה לדעוך לקראת אמצע חודש ספטמבר 2011 - המשיכו לעקוב אחר השינוי בבהירות הסופרנובה כתלות בזמן.

אתם מוזמנים לשתף אותנו בחוויות התצפית שלכם, באמצעות טופס התגובות בחלקו התחתון של הדף.
כמו-כן נשמח לפרסם תמונות נבחרות שצולמו על ידי הגולשים, באתר המצפה.

m101_6
תמונה: הגלקסייה HST .M101
היכנסו לגלריית התמונות העדכניות של הסופרנובה


 

 

צפייה בסופרנובה - שאלות ותשובות נפוצות

 


1. להיכן עלי להתבונן בכדי לראות את הסופרנובה המדוברת?
- יש לצפות לכיוון צפון מערב, לאזור קבוצת העגלה הגדולה. ראו מפת כוכבים והוראות למציאת הסופרנובה

2. באיזו שעה עלי לצפות?
- בין השעות 20:00-21:30, בין התאריכים 3-16 בחודש ספטמבר 2011. מומלץ להיעזר בפלניספרה-מפת כוכבים סובבת בכדי למצוא את קבוצות הכוכבים. 

3. האם ניתן לראות את הסופרנובה בעין בלתי מצויידת?
- לא.
  בכדי לראות את האובייקט באופן אופטימטלי יש צורך במשקפת או טלסקופ. אנו ממליצים להשתמש בטלסקופ בעל קוטר של 60מ"מ לפחות. ניתן יהיה להבחין במטרה (בקושי) גם באמצעות משקפת שדה בינונית. נכון לרגע כתיבת המאמר לסופרנובה בהירות נראית של מגניטודה 10.6+, בעוד הבהירות הנראית הקטנה ביותר בה אנו מסוגלים בעין בלתי מצויידת ממקום חשוך הינה מגניטודה 6.5+ (מספר קטן יותר בסולם הבהירות הלוגריתמי מציין בהירות גדולה יותר).
ראו את תמונת הגילוי של הסופרנובה, צולמה באמצעות טלסקופ גדול. 

4. באיזו הגדלה עלי להשתמש?
- תלוי בקוטר הטלסקופ. בין 30X-100X

5. מהיכן כדאי לצפות?
- מכל מקום בו זיהום האור בכיוון התצפית הינו מינימאלי. לדוגמא : הר הטייסים ליד ירושלים, עין זיוון ברמת הגולן, מערות בית גוברין ועוד. למען בטחונכם האישי -הקפידו להישאר בקרבת אזור מגורים, אל תלכו לבד ותמיד הודיעו מראש על מקום הימצאותכם.

6. אין לי טלסקופ, על איזה טלסקופ אתם ממליצים?
- ראה דגמים רבים בחנות הציוד האסטרונומי של מצפה הכוכבים ברקת. ניתן ליצור קשר טלפוני להתאמה אישית של הציוד למטרות הצפייה שלך.


לידיעה באנגלית EarthSky.org









 

מרחק הגלקסיה מאתנו הנו כ-2 מליארד שנות אור, ערך בהירותה הנראית 7.8+ מגניטודה. השתמשו בפלניספרה - מפת הכוכבים הסובבתבכדי למצוא את קבוצת הכוכבים הדובה הגדולה (המכונה גם בשם העגלה הגדולה).גלקסיית השבשבת נמצאת ליד זנב...
קרא עוד...
גלקסיית השבשבת M101
הידעת!
רזולוציית צילום של טלסקופ - האופטיקה של הטלסקופ אינה 'מושלמת' שכן הינה מועדת לפגמים כגון סטייה כרומטית, אברציה כדורית, סדקים מיקרוסקופיים בציפוי האופטי ועוד. זאת תלוי במודל האופטי הנתון, רמת היצור וכד'.טלסקופ שאינו סובל מפגמים אופטיים משמעותיים ביצור מכונה בשם Diffraction limited.ועם זאת, גם הטלסקופים הטובים ביותר עדיין מוגבלים מבחינת הרזולוציה האופטית-מקסימאלית שלהם. "אז...קרא עוד