מצפה הכוכבים ברקת - קוד מצפה רשמי Bareket observatory IAU B35

מאדים בגודל הירח ? או - 2 ירחים בשמי הלילה


שאלה שהופנתה למצפה הכוכבים :

" קבלתי דוא"ל בנושא כוכב הלכת מאדים : שגודלו יהיה כגודל הירח, כך שייראו בשמיים שני ירחים, האם אכן ניתן לראות את מאדים בגודל הירח ? "

תשובה : לא.
גם באמצעות צפייה בטלסקופ - מאדים עדיין נראה בתור דיסקה קטנה ואדומה.

את מאדים ניתן לראות בלילות רבים במהלך השנה (פעם בשנתיים באופן אופטימלי), ולא רק בתאריך אחד ויחיד כפי שניתן היה להסיק מאותו דוא"ל משונה.

כאשר כוכב הלכת מאדים נמצא בקרבה גדולה יותר באופן יחסי לכדור הארץ - ניתן לראותו 'גדול יותר' באמצעות הטלסקופ. הגודל הזוויתי של מאדים בחודש יוני 2012 לדוגמה, היה כ-"0.12 דקות קשת, בעוד גודלו הזוויתי של הירח כ-"30 דקות קשת. ניתן לראות כי היחס בין הגודל הזוויתי של האובייקטים הינו כ-1:250, כך שהירח יראה בשמים 'גדול' מאות מונים יותר ממאדים.

בצפייה בלתי מזויינת מאדים יראה כנקודה חיוורת בשמי הלילה.

 

mars_telescopeתמונה : מאדים כפי שנראה באמצעות טלסקופ גדול, בעת שיא קרבתו לכדור הארץ


* ניתן להצטרף למועדון החברים האסטרונומי של מצפה הכוכבים ברקת (חינם), ולקבל הודעות על אירועים אסטרונומיים מיוחדים, שידורים ישירים מהטלסקופ ועוד.

 

 

 
להרחבה:

מופעי הירח במהלך החודש העברי

תחנת החלל הבינלאומית ISS

 



מרחק צביר הכוכבים הכדורי העתיק M13 מאתנו הנו כ-22 אלף שנות אור. ערך בהירותו הנראית 5.8+ מגניטודה. זהו צביר בהיר יחסית וקל למציאה. השתמשו בפלניספרה - מפת הכוכבים הסובבת בכדי למצוא את קבוצת הכוכבים הרקולס...
קרא עוד...
M13 - צביר הכוכבים בהרקולס
הידעת!
ספקטרום בליעה - פס בספקטרה המוצג בתור קווים כהים. ספקטרה זה נוצר כאשר קרינה עוברת בתווך של גז קר בין המקור לצופה.קרא עוד